Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

Ademhalingstechniek bij het zwemmen

Een juiste ademhalingstechniek is noodzakelijk om te kunnen zwemmen. Het lichaam blijft alleen drijven met volledig gevulde longen. Ga terug (...)

Een juiste ademhalingstechniek is noodzakelijk om te kunnen zwemmen. Het lichaam blijft alleen drijven met volledig gevulde longen. Indien de longen leeg zijn zinkt het lichaam. U staat er waarschijnlijk niet bij stil dat het inhouden van de adem niet natuurlijk is. Op het droge haalt u adem, blaast direct weer uit, en houdt vervolgens de longen even leeg gedurende enkele tellen. Vervolgens geeft uw lichaam automatisch een nieuwe ademhalingsimpuls. In het water dienen we dit dus aan te passen. En dat moet worden geleerd.

Tellen, tellen en nog eens tellen……. Tien tellen met het hoofd onder water blijven vormt de kern van het zwem-ABC. Een kind heeft acht tot tien tellen nodig om de drie meter onderwater te zwemmen en door het gat in het rode duikscherm te gaan. Het afleggen van vijf meter borstcrawl duurt eveneens tien tellen. Naar de bodem zakken of duiken op twee meter diepte en weer terug ook. Tellen tijdens de oefeningen geeft een doel om naar toe te werken. De opdracht “ zwem zover als je kunt onder water” is niet echt stimulerend en methodisch bezien onjuist. Want wanneer is de prestatie slecht, goed of uitstekend? Door te tellen is het doel duidelijk en staat het resultaat vast.

Al bij de eerste zwemles start u met hardop tellen. Een, twee, drie, vier, vijf…., vijf tellen rust…., en dan weer opnieuw. Steeds weer dient uw kind de adem vijf tellen in te houden. De gehele les. Dit is best zwaar in het begin maar tegelijk een flinke oefening voor het opbouwen van de conditie. Zodra uw kind op een gevorderd niveau komt en een flinke conditie heeft gekregen verhogen we het aantal tellen naar tien.

Ga terug naar de homepage van ZwemConsult Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar drijven Start e-zwemles

update: 11-09-2017