Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 26

Leerdoelen les 26:
Correct 3 tellen uitdrijven bij het zwemmen van schoolslag en rugslag.
25 meter zwemmen zonder drijfmiddel in het wedstrijdbad.
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
De basisvaardigheden voor het diploma Zwem-ABC worden beheerst.

In les 25 is getoetst of uw kind de volgende onderdelen in het 140 centimeter diepe bassin voldoende beheerst:

5 meter borstcrawlen zonder drijfmiddel in diep water.
5 meter rugcrawlen zonder drijfmiddel in diep water.
5 meter schoolslag zonder drijfmiddel in diep water.
5 meter rugslag zonder drijfmiddel in diep water.
Springen van de rand en een ring van de bodem pakken op 140 centimeter diepte.
Springen van de rand en 3 meter onder water tussen uw benen door zwemmen.
10 tot 20 meter schoolslag zwemmen met lesgordel zonder stoppen.
10 tot 20 meter rugzwemmen met lesgordel zonder stoppen.
Blijven drijven op de rug gedurende 10 tellen zonder drijfmiddel.
Blijven drijven op de buik met het hoofd in het water gedurende 10 tellen zonder drijfmiddel.

Deze vaardigheden voldoen aan de exameneisen voor het Zwem-ABC diploma A. Alleen het drie meter onder water zwemmen dient nog te worden geoefend in het wedstrijdbassin met het rode duikscherm plus gat maar dit komt overeen met de beschreven oefening en vormt dus in principe geen probleem. U dient deze vaardigheden iedere les kortstondig te herhalen. Het inzwemmen voorafgaand aan de les is een juist moment. Maar ook ter afwisseling met dat wat nu volgt vormt het een plezierige onderbreking. In de navolgende lessen worden deze vormen niet meer beschreven en als bekende materie verondersteld.

Ook is getoetst of de volgende onderdelen worden beheerst:

10 tot 20 meter schoolslag zwemmen met lesgordel zonder stoppen.
10 tot 20 meter rugzwemmen met lesgordel zonder stoppen.

Deze twee onderdelen staan in de volgende tien lessen centraal. Het uiteindelijke doel is dat uw kind zonder drijfmiddelen en zonder rustmoment 50 meter schoolslag en 50 meter rugslag leert zwemmen. Dit kan worden geoefend in het kleinere instructiebad. Indien mogelijk dient een deel van de les te worden gezwommen in het wedstrijdbad met inachtneming van de regelgeving zoals beschreven in het hoofdstuk zwembadregels.

Uw zesentwintigste les in de praktijk:
We starten deze les met opwarmen zoals gebruikelijk. Het eerste leerdoel voor vandaag is gericht op het bijbrengen en optimaliseren van het rustmoment in de schoolarmslag. Hiertoe doen we de lesgordel om zodat uw kind wat meer tijd en rust krijgt om adem te halen. Maak niet de fout om zonder drijfmiddelen te oefenen. Uw kind zal dan automatisch snel gaan bewegen om boven te blijven. Daarnaast zullen de benen wat dieper weg zakken, met het gevolg dat uw kind de rug hol trekt en het hoofd sterk achterover doet. En dan lukt het helemaal niet meer en gaat ook het zwemplezier weg.
Het zwemmen van een afstand schoolslag met lesgordel zonder onderbreking is nu het hoofddoel. Wij doen dit in het instructiebad. Gaan staan of hangen aan de kant tijdens het keren is niet de bedoeling. U stimuleert uw kind om vol te houden door zelf naast uw kind mee te zwemmen. Af en toe, dus niet continue, herinnert u uw kind aan het uitstrekken van de armen bij het naar voor brengen van de handen. Strek (…), één, twee, en strek (…). Juist nu moet u niet vergeten regelmatig complimentjes te geven, ook als het wat minder goed verloopt, prijst u het getoonde doorzettingsvermogen. Doe deze oefening 10 munten onafgebroken. Laat uw kind aansluitend even spelen. Dit moment is geschikt om de toezichthouder te verzoeken of een kortstondig stukje zwemmen in het diepe bassin is toegestaan. Aansluitend op het contact met de toezichthouder laat u uw kind zonder lesgordel het instructiebad een keer heen en terug zwemmen. Indien instemming is verkregen gaat u nu naar het wedstrijdbad.

Het tweede leerdoel. U springt eerst zelf in het bassin en blijf watertrappen op ongeveer twee meter van de lange bassinwand. Nodig nu uw kind uit in het bad te springen en naar de overzijde (een baan van 25 meter) te zwemmen. Let op: in het wedstrijdbad zwemmen we altijd zonder lesgordel, drijfmiddelen zijn hierin absoluut niet toegestaan! Hierbij zorgt u er voor dat uw kind tussen uzelf en de bassinwand blijft. Door zelf op uw rug te gaan zwemmen en schuin voor uw kind te blijven op één meter afstand behoud u het oogcontact. Uw kind zal met deze methode dat oogcontact met u zoeken en minder snel geneigd zijn de bassinrand te pakken. Één baan volstaat, meer is absoluut niet nodig. Laat uw kind zelfstandig uit het water klimmen via het trapje of via de badrand. U kunt deze oefening afronden met een keertje extra springen van de badrand, of indien uw kind dat leuk vind, van het startblok. Vervolgens bedankt u de toezichthouder voor de service en meld duidelijk dat u en uw kind weer terug gaan naar het instructiebad. Vergeet vooral dit laatste niet.
In het instructiebad starten we direct met het zwemmen op de rug zonder lesgordel. Loop naast uw kind mee en benadruk de juiste ademhalingstechniek. Adem in (…) rondje benen en strek (…), één, twee, drie tellen rust, Adem in (…), enz. Ondertussen heeft uw kind al 20 minuten of langer gezwommen. Dus een minuut of vijf volstaat voor vandaag. Rond de les af met een paar keer springen en tussen uw benen door zwemmen op 3 meter afstand van de bassinrand.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 25 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 27 Controleer het resultaat van les 26

update: 11-09-2017