Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 24

Leerdoelen les 24:
Met lesgordel 100 meter schoolslag zwemmen en 100 meter rugslag zwemmen.
Een aantal keren achtereen 5 meter rugcrawl zwemmen zonder drijfmiddel of lesgordel.
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
Het basisdoel bereikt. Uw kind kan zichzelf redden bij het tewater raken.
Een aantal keren achtereen 10 meter schoolslag correcte zwemmen met drijfmiddel.
Tien tellen borstcrawlen zonder rustmoment en zonder drijfmiddelen.
Twintig minuten schoolslag en rugslag zwemmen in diep water met armvleugeltjes.
In diep water springen zonder drijfmiddel en 5 meter zwemmen naar de kant.
Een lagere afstand schoolslag zwemmen met een lesgordel.
Een aantal keren achtereen 5 meter borstcrawl zwemmen in diep water zonder drijfmiddel.

Uw kind is nu gewend aan het zwemmen met de lesgordel zonder armvleugeltjes in diep water. Indien u hebt gekozen voor de flexibeam en het zwemmen in ondiep water omwille van de veiligheid kunt u deze les gewoon volgen op gelijk niveau.

Uw vierentwintigste les in de praktijk:
Wij starten vandaag met het zwemmen van 10 tot 20 meter afstand zonder rustmoment. Geef uw kind steeds de ruimte om, hangend aan de badrand, even op adem te komen. Doe uw kind de lesgordel om en spring in het diepe water van 140 centimeter. Het eerste lesdoel voor vandaag is minimaal 10 keer het bad over te zwemmen. De lesgordel geeft een opwaartse steun zodat het kortstondig uitdrijven mogelijk is. En daarop leggen we ook de nadruk. Rondje armen en rondje benen in het aangeleerde ritme worden opgevolgd door een strekmoment van minimaal 1 tel maar liever 3 tellen rust. Let nu op. Het geheel is nog wat veel van het goede. Uw kind moet zich nu op veel dingen tegelijk concentreren dus sluipen de foutjes er weer in. Leg de nadruk op het rustmoment en besteed geen aandacht aan een foutieve stand van de voeten of handen indien van toepassing. Het lastigste onderdeel is nu de stand van het hoofd. Bij het uitdrijven met armvleugeltjes om de bovenarmen blijft het hoofd vanzelf boven. Bij het gebruik van de lesgordel of flexibeam zakt het hoofd echter tot aan de ogen in het water. Uw kind wil dit corrigeren door de rug hol te trekken en het hoofd krampachtig op te tillen. En dit is nu juist niet de bedoeling. Geef dus het goede voorbeeld. Maak een zwemslag en drijf met het gezicht in het water 2 tellen uit. Vervolgens tilt u uw hoofd boven water en maakt tegelijk een armslag ter ondersteuning. Zo hebt u precies voldoende tijd om een hap lucht naar binnen te zuigen. Laat nu uw kind deze beweging proberen. Dit lukt niet ineens, er is enige tijd voor nodig.
Vervolgens starten we met het rugzwemmen. De lesgordel kan gewoon op de rug blijven zitten met de sluiting op de buik. Hierdoor ervaart uw kind een steuntje in de lendenen en zal het min of meer automatisch willen corrigeren. Lees nog even het “technisch nawoord” aan het einde van les 11 als toelichting. Indien uw kind, met een lesgordel om, met de knieën naar de buik buigt ontstaat een druk in de lendenen. Indien het nu echter met de voeten naar de billen buigt en met een holle rug zoals het hoort, is deze druk minder. Met enig nadenken en enkele aanwijzingen zal uw kind de juiste beweging nu weer snel herinneren en aanvoelen. Biedt zonodig een helpende hand onder het achterhoofd zodat uw kind even de tijd krijgt om na te denken. Na enkele keren zal het best lukken.

De voorgaande lesstof nam weer 20 minuten in beslag. Het tweede lesdoel voor vandaag is gericht op het zwemmen van de rugcrawl met behulp van de lesgordel. Laat uw kind van de rand springen en zelfstandig komen tot drijven op de rug. Aansluitend starten we met beentrappelen naar de overkant van het bad. De armen blijven passief langs het lichaam. Dit ritme is al vaak geoefend in het ondiepe zodat uw kind het weer snel zal oppakken. Vervolgens gaan we enkele keren het bad overzwemmen met de armslag er bij. Grote armrondjes met gestrekte armen maken, waarbij de spierballen van de armen steeds langs het oor vegen, zijn het hoofddoel. En natuurlijk in een rustig tempo, de armen bewegen langzaam, de benen bewegen snel. Ter afwisseling kan een stukje borstcrawl tussendoor geen kwaad maar overdrijf niet. De gehele les is al zwaar genoeg.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 23 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 25 Controleer het resultaat van les 24

update: 11-09-2017