Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 22

Leerdoelen les 22:
Twintig minuten schoolslag en rugslag zwemmen in diep water met armvleugeltjes.
In diep water springen zonder drijfmiddel en 5 meter zwemmen naar de kant.
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
Het basisdoel bereikt. Uw kind kan zichzelf redden bij het tewater raken.
Een aantal keren achtereen 10 meter schoolslag correcte zwemmen met drijfmiddel.
Tien tellen borstcrawlen zonder rustmoment en zonder drijfmiddelen.

Uw tweeëntwintigste les in de praktijk:
Na het opwarmen starten we met het zwemmen van de schoolslag in diep water van 140 centimeter gedurende 10 minuten als eerste leerdoel. Plaats de armvleugeltjes om de bovenarmen. Probeer uw kind te motiveren om vol te houden. Dus zodra de overkant is bereikt direct omkeren en weer terug. Tussentijds geeft u aan dat niet de snelheid maar de netheid belangrijk is. De armen even gestrekt houden helpt om rustig te zwemmen, je wordt dan ook niet zo snel moe! Indien u naast uw kind mee zwemt geeft dat een extra stimulans. En u kunt dan bewust het tempo vertragen door iets in te houden en schuin achter uw kind te blijven.
Aansluitend starten we met het rugzwemmen in hetzelfde gedeelte met 140 centimeter diep water. Laat uw kind eerst enkele keren het bad over zwemmen met de armvleugeltjes om de bovenarmen. Schuif ze vervolgens naar de polsen en ga dan weer verder met de rugslag. Uw kind is nu al zo ver geoefend dat het de prettigste armpositie zelf zal kiezen, naast het hoofd of naast het lichaam. Maar probeer wel beide posities enkele keren af te wisselen. Ook het rugzwemmen wordt 10 munten aaneengesloten geoefend.

De voorgaande 20 minuten schoolslag en rugslag zwemmen in een rustig tempo is saai. Dus het tweede aansluitende leerdoel is gericht op actie. Doe de armvleugeltjes af en laat uw kind afwisselend in het 140 centimeter diepe water van de rand springen, stukje borstcrawlen naar het trapje, ringetje duiken en andere leuke oefeningen. Een bommetje misschien? Het doel is lekker bezig zijn en wennen aan het kortstondig zwemmen in diep water zonder drijfmiddelen over een korte afstand van maximaal 5 meter. Help zo min mogelijk. Alleen als u ziet dat uw kind in moeilijkheden komt, zoals een slok water in de mond krijgen bij het ademhalen, steekt u uw helpende hand uit. Grijp ook niet te snel in als uw kind wat lang onder water blijft. Door het tien tellen borstcrawlen is de ademhaling goed getraind. U hebt ondertussen al veel ervaring opgedaan als lesgever en kent uw kind en de bewegingen vrij goed. Indien uw kind onder water rustig zwemt en niet angstig omhoog kijkt is het meestal de grenzen aan het verkennen. Ga zo nodig mee onder water als extra stimulans.
Hiermee sluiten we deze les af. Lees alvast de aanbeveling en uitleg van les 23.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 21 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 23 Controleer het resultaat van les 22

update: 11-09-2017