Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 20

Leerdoelen les 20:
Het basisdoel bereikt. Uw kind kan zichzelf redden bij het tewater raken.
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
Volledig watervrij
Basis schoolslag armbeweging
Basis van de rugslag beenbeweging
Redelijke schoolslag armbeweging
Redelijke rugslag beenbeweging
Zwemmen op de buik zonder armvleugeltjes
Onder water gaan
Overbruggen van een redelijke afstand
Rugzwemmen zonder stoppen over een redelijke afstand
Strekken tijdens de schoolslag
Strekken tijdens de rugslag
Schoolslag en rugslag met drie tellen uitrekken
Springen in diep water zonder drijfmiddelen
Ringen opduiken en een stukje onderwaterzwemmen
Ring opduiken in 140 centimeter diep water
Schoolslag en rugslag zwemmen met een juiste stand van de voeten
Drie meter onder water zwemmen
Drie meter onder water zwemmen
Springen van de badrand en aansluitend 3 meter onder water zwemmen

Zwemles 16 tot en met 20 hebben hetzelfde kerndoel. Het oefenen van de schoolslag en rugslag met drie tellen uitrekken staan centraal. Dit lesdoel neemt minimaal twintig minuten lestijd per zwemles in beslag. Naarmate de oefening beter wordt beheerst verwisselt u de armvleugeltjes voor de flexibeam. Dit zal bij de rugslag sneller van toepassing zijn dan bij de schoolslag. Dit is een saai maar noodzakelijk onderdeel. Om dit monotone oefenen te doorbreken voegen we iedere les een afwisselend leerdoel toe. Maar dit is dus niet de hoofddoelstelling.

Huiswerk:
Oefen het 10 tellen adem inhouden regelmatig een aantal keren achtereen.

Uw twintigste les in de praktijk:
Het einde van de reeks zwemlessen 10-20 vormt de afronding van een apart traject. Dit is een moment om bij stil te staan. Een beloning voor uw kind is dus zeker van toepassing. Want wat is nu het bereikte resultaat? Uw kind kan en durft nu zonder drijfmiddelen in het water te springen of vallen, borstcrawlen gedurende tien tellen, een afstand van meerdere meters schoolslag afleggen, rugcrawlen, een behoorlijke afstand rugslag zwemmen, een stukje onder water zwemmen en als klapper, in diep water springen en er zelfstandig weer uitklimmen. En wat was ook al weer uw doel om uw kind te leren zwemmen? Juist! Overleven bij het te water raken stond centraal! Dat doel is nu bereikt. De volgende reeks zwemlessen is gericht op het verbeteren van alle aangeleerde basisvaardigheden. Maar in principe heeft uw kind alle benodigde elementen voor het Zwem-ABC nu geleerd. Wat nog volgt is het aanleren van de puntjes op de letter I. Dus benadrukken we dit prachtige moment op een onvergetelijke wijze.
We starten de les zoals gebruikelijk. Vervolgens doen we slechts vijf minuten schoolslag en direct er achter aan vijf minuten rugslag. Dan schakelen we over naar het onder water zwemmen en duikring pakken. Doe dit in borstdiep water. De borstcrawl en rugcrawl komen nu even aan de orde. We ronden af met het springen in 140 centimeter diep water zonder drijfmiddelen en zelfstandig zwemmen naar het trapje over een afstand van vijf meter. En dan is ons basisdoel en het einde van deze lessenreeks bereikt. Uw kind kan nu in het water vallen en er ook weer uitklimmen zonder te verdrinken. En was dat niet ons doel? Juist!

In de navolgende zwemlessen 21-30 gaan we echt aan de slag in diep water.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 19 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 21-30 Controleer het resultaat van les 20

update: 11-09-2017