Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 19

Leerdoelen les 19:
Springen van de badrand en aansluitend 3 meter onder water zwemmen
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
Volledig watervrij
Basis schoolslag armbeweging
Basis van de rugslag beenbeweging
Redelijke schoolslag armbeweging
Redelijke rugslag beenbeweging
Zwemmen op de buik zonder armvleugeltjes
Onder water gaan
Overbruggen van een redelijke afstand
Rugzwemmen zonder stoppen over een redelijke afstand
Strekken tijdens de schoolslag
Strekken tijdens de rugslag
Schoolslag en rugslag met drie tellen uitrekken
Springen in diep water zonder drijfmiddelen
Ringen opduiken en een stukje onderwaterzwemmen
Ring opduiken in 140 centimeter diep water
Schoolslag en rugslag zwemmen met een juiste stand van de voeten
Drie meter onder water zwemmen

Zwemles 16 tot en met 20 hebben hetzelfde kerndoel. Het oefenen van de schoolslag en rugslag met drie tellen uitrekken staan centraal. Dit lesdoel neemt minimaal twintig minuten lestijd per zwemles in beslag. Naarmate de oefening beter wordt beheerst verwisselt u de armvleugeltjes voor de flexibeam. Dit zal bij de rugslag sneller van toepassing zijn dan bij de schoolslag. Dit is een saai maar noodzakelijk onderdeel. Om dit monotone oefenen te doorbreken voegen we iedere les een afwisselend leerdoel toe. Maar dit is dus niet de hoofddoelstelling.

Huiswerk:
Oefen het 10 tellen adem inhouden regelmatig een aantal keren achtereen.

Uw negenttiende les in de praktijk:
Aansluitend op het tien minuten schoolslag oefenen gaan we als eerste leerdoel voor vandaag het onder water zwemmen verder uitwerken. Laat uw kind starten met een sprong van de badrand en aansluitend (zonder boven te komen) tussen uw benen doorzwemmen. U gaat hiertoe op twee meter van de badrand staan. Help de eerste paar keren zoals aangegeven in les 18. Zodra deze oefening een beetje gaat lukken, legt u een duikring tussen uw voeten op de bodem. Nodig nu uw kind uit om die duikring te pakken terwijl het tussen uw benen door zwemt. En heren, denk aan de tip die ik gaf!

Aansluitend op het tien minuten rugzwemmen herhalen we deze oefening. Alleen doen we dit als tweede leerdoel nu in 140 centimeter diep water. En dat is tricky! Het springen in diep water durft uw kind nu best aan. Het onder water gaan en daar even blijven is ook geen probleem. Maar het naar de bodem zwemmen, zal met een klein duwtje in de rug ook nog wel lukken. De ring pakken behoort ook nog tot de mogelijkheden. En dan gaat het mis! Hoe moet je nu zwemmen terwijl je de handen vol hebt. Of zoals mijn dochter dat zei op driejarige leeftijd, “ik ben vol met handen”. Dus wat doe je als kind in deze situatie? Juist! Je zet je voeten op de bodem en keihard af naar boven! Als pappa les geeft kunnen we dit euvel beschouwen als een typisch geval van jammer (…). En als het mamma overkomt, tja, back to the roots (…)? Er zijn conferenciers die deze situatie zeer plastisch kunnen verwoorden, ik volsta met het benoemen en laat de rest over aan uw fantasie. ’t Is maar dat uw gewaarschuwd bent en niet achteraf de auteur komt “vergassen” met een bezoek. Daarvoor is de duikring dus ontwikkeld. Je kunt die ring om je arm doen en vervolgens gewoon gaan zwemmen hè, hij blijft dan vanzelf om je arm hangen. En als uw kind dan boven komt moet het ook nog eens naar de trap in het hoekje zwemmen. U hoeft dus niet bang te zijn dat de oefening mislukt, dat gebeurt gegarandeerd! Laat dus opa of oma stelling nemen met een fototoestel. Dit plaatje mag u niet missen.
Na een keer of drie proberen ronden we af in het ondiepe zoals gebruikelijk.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 18 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 20 Controleer het resultaat van les 19

update: 11-09-2017