Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 17

Leerdoelen les 17:
Ringen opduiken en een stukje onderwaterzwemmen
Ring opduiken in 140 centimeter diep water
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
Volledig watervrij
Basis schoolslag armbeweging
Basis van de rugslag beenbeweging
Redelijke schoolslag armbeweging
Redelijke rugslag beenbeweging
Zwemmen op de buik zonder armvleugeltjes
Onder water gaan
Overbruggen van een redelijke afstand
Rugzwemmen zonder stoppen over een redelijke afstand
Strekken tijdens de schoolslag
Strekken tijdens de rugslag
Schoolslag en rugslag met drie tellen uitrekken
Springen in diep water zonder drijfmiddelen

Zwemles 16 tot en met 20 hebben hetzelfde kerndoel. Het oefenen van de schoolslag en rugslag met drie tellen uitrekken staan centraal. Dit lesdoel neemt minimaal twintig minuten lestijd per zwemles in beslag. Naarmate de oefening beter wordt beheerst verwisselt u de armvleugeltjes voor de flexibeam. Dit zal bij de rugslag sneller van toepassing zijn dan bij de schoolslag. Dit is een saai maar noodzakelijk onderdeel. Om dit monotone oefenen te doorbreken voegen we iedere les een afwisselend leerdoel toe. Maar dit is dus niet de hoofddoelstelling.

Huiswerk:
Oefen het 10 tellen adem inhouden regelmatig een aantal keren achtereen.

Uw zeventiende les in de praktijk:
Na het opwarmen en de tien minuten schoolslag starten we met het subleerdoel voor vandaag. Dit omvat de herhaling van het duikring duiken. Start in het ondiepe gedeelte en let op de juiste stand van het hoofd. Dus eerst het gezicht in het water en dan pas de duikring pakken. Ga vervolgens steeds ietsje dieper. Nu voegen we het springen toe. Laat uw kind van de kant springen en direct, dus zonder boven te komen, de duikring van de bodem pakken. Natuurlijk lukt dit niet de eerste keer. Help zonodig een handje door uw kind naar de bodem te duwen na de sprong. Leg hiertoe uw handpalm op het achterhoofd en duw in een vloeiende beweging uw kind richting bodem. Maar dat doet u natuurlijk alleen indien u zeker weet dat uw kind geen angst heeft en graag naar beneden wil gaan. Zodra deze oefening goed lukt, voert u de afstand op door de ring steeds ietsje verder van de rand op de bodem te leggen. Overdrijf niet want drie meter afstand is voldoende voor het diploma A.
Nu volgt het tien minuten rugzwemmen. Doe dit nu bij voorkeur met de flexibeam. Begin zonodig met de “slurf” achter het hoofd in de nek en doe hem zodra het wat beter lukt onder de oksels zodat het hoofd iets dieper in het water zakt.
We ronden weer af met duikring duiken. Alleen doen we dit zonder drijfmiddel in het 140 centimeter diepe gedeelte. Dus springen en proberen de duikring te pakken. Dit zal waarschijnlijk vandaag niet gaan lukken. Doe het dus hooguit drie keer en alleen indien uw kind het leuk vind. Vervolgens de zwemles afronden in het ondiepe zoals gebruikelijk met de nadruk op borstcrawl en rugcrawl.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 16 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 18 Controleer het resultaat van les 17

update: 11-09-2017