Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 14

Leerdoelen les 14:
Overbruggen van een redelijke afstand
Rugzwemmen zonder stoppen over een redelijke afstand
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
Volledig watervrij
Basis schoolslag armbeweging
Basis van de rugslag beenbeweging
Redelijke schoolslag armbeweging
Redelijke rugslag beenbeweging
Zwemmen op de buik zonder armvleugeltjes
Onder water gaan

Huiswerk:
Herhaal de droege oefeningen van de beenbeweging op bed.

Uw veertiende les in de praktijk:
We starten weer met kortstondig herhalen van de voorgaande leerstof zonder drijfmiddelen. Springen van de rand, stukje borstcrawl, stukje rugcrawl, beetje schoolslag proberen met armen en benen, stukje rugslag proberen met ingehouden adem en het oppakken van een duikring in heupdiep water. En dan gaan we meters maken.

We komen nu bij het punt dat uw kind moet wennen aan het overbruggen van een redelijke afstand, dit is het eerste leerdoel voor vandaag. In de voorgaande lessen sprongen we al eens met en zonder armvleugeltjes in diep water van 140 centimeter om vervolgens een aantal meters naar het bassintrapje te ploeteren. Deze opgedane ervaring gaan we nu benutten. Doe uw kind de armvleugeltjes om en nodig uit om met schoolslag van de ene badrand naar de andere badrand te zwemmen zonder te stoppen. Hiermee bedoel ik een afstand van minimaal 10 meter. Veel instructiebassins zijn tussen de 10 en 15 meter breed en dus perfect voor dit doel. Dit lukt natuurlijk niet de eerste keer. Herinner nu uw kind aan de oefening van het springen in diep water. Leg uit dat je in diep water wel door moet zwemmen omdat je anders kopje onder gaat. Het zwemmen van de ene naar de andere kant van het instructiebassin is een goede oefening voor later. Het helpt als u zelf enige keren naast uw kind mee zwemt. Aanvankelijk zal het zwemmen meer lijken op ploeteren dan op de schoolslag. Maar dat is niet erg. Het doel is nu om de afstand te overbruggen zonder de bodem aan te raken of anderszins te stoppen. Na enkele pogingen zal uw kind door teleurstelling willen stoppen omdat het niet lukt. Het wil immers graag naar deandere kant zwemmen maar het lukt domweg niet. Dit is het moment om aan uw kind uit te leggen dat de beenslag, die op de rand van het bed is geoefend, goed uit te voeren. Pak dus de voeten vast en herhaal nu de leerstof van les 11. Loop achter uw kind mee en help de beenbeweging gedurende vijf tellen door de voeten vast te pakken en rondjes te maken. Vervolgens weer even zelf laten proberen en dan weer helpen. Herhaal dit nu gedurende tien minuten. Ter herinnering, uw kind zwemt nog steeds met een snel bewegingsritme zonder stopmoment in de zwemslag. Daarom gebruiken we bewust de armvleugeltjes. Het hoge drijfvermogen zorgt ervoor dat uw kind redelijk snel vooruit kan komen. Indien we nu de flexibeam zouden gebruiken is de snelheid zo weg en stopt uw kind na enige pogingen uit teleurstelling.

Aansluitend starten we met rugzwemmen als tweede leerdoel. Eveneens met armvleugeltjes laat u uw kind gedurende vijf minuten heen een weerzwemmen zonder onderbreking. Natuurlijk is het gaan staan om te keren bij de badrand toegestaan. Dit stopmoment is ook goed te benutten voor het geven van bondige mondelinge correcties. Onderweg pakt u af en toe de voeten vast om de stand van de voeten en de juiste beweging te helpen herinneren. Maar denk er aan, het doorzwemmen staat centraal, niet de netheid van de zwemslag.
We ronden weer af zonder drijfmiddelen en herhalen alles van de voorgaande lessen.
Lees alvast het huiswerk voor les 15.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 13 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 15 Controleer het resultaat van les 14

update: 11-09-2017