Logo

ZwemConsult

e-zwemles Online Zwemschool

e-zwemles 12

Leerdoelen les 12:
Verbeteren schoolslag armbeweging
Verbeteren van de rugslag beenbeweging
Ga terug (...)

Uw kind beheerst de volgende leerdoelen:
Volledig watervrij
Basis schoolslag armbeweging
Basis van de rugslag beenbeweging

Huiswerk:
Herhaal de droege oefeningen van de beenbeweging op bed.

Uw twaalfde les in de praktijk:
We starten vandaag met vijf maal achtereen springen van de rand zonder armvleugeltjes en aansluitend tien tellen borstcrawl. Lees goed, TIEN tellen (…) want per ingang van nu stoppen we met vijf tellen. Het is dus de bedoeling dat uw kind gaat oefenen in het tien tellen onder water blijven. De eerste keer zal dit een te grote stap zijn. Het aantal tellen ademinhouden neemt vanzelf toe met de conditie.
Aansluitend pakken we de schoolslag weer op als eerste leerdoel. Doe uw kind de armvleugeltjes om de bovenarmen en nodig uit om de rondjes met schoolslagde armen te gaan maken. De kans bestaat dat de benen gaan mee trappelen omdat hiervoor de borstcrawl werd gedaan. Stuur nu, indien nodig, bij door de voeten vast te pakken zoals beschreven in zwemles 11. U helpt door de voeten correct vast te pakken en de benen in rondjes mee te draaien terwijl uw kind zwemt met de armen. Natuurlijk loopt u tijdens deze ondersteuning achter uw kind mee zodat een voorwaartse beweging ontstaat. Dat is veel leuker dan op dezelfde plaats blijven. Biedt deze ondersteuning kortstondig aan. Dus, een meter of vijf mee lopen en helpen en dan weer een stukje zonder hulp laten oefenen. Doe deze oefening gedurende een minuut of vijf aaneengesloten.

Het tweede leerdoel is de rugslag. In tegenstelling tot het zwemmen op de buik in een hoog tempo gaan we nu juisenkelvoudige rugslagt iets rustiger zwemmen. Dit doen we om te voorkomen dat grote golven ontstaan die constant in het gezicht spoelen en het zicht plus ademhaling belemmeren. Uw kind kan nu zonder angst op de rug drijven. Met de armvleugeltjes om de bovenarmen, het gezicht horizontaal en de buik boven water dobbert uw kind gemakkelijk rond. Het gaan staan is geen probleem omdat de hurkhouding en de schroef goed worden beheerst.
Pak nu de voeten van uw kind vast zoals is uitgelegd in zwemles 11 en help de juiste draairichting te vinden. Net als bij de oefening op de buik doet u dit kortstondig. Dus een meter of vijf helpen en aansluitend vijf meter zonder hulp laten ploeteren. Doe ook deze oefening gedurende een minuut of vijf aaneengesloten.
Deze zwemles ronden we af zonder armvleugeltjes met het herhalen van alle, tot nu toe geleerde, onderdelen. Dus springen, borstcrawl, rugcrawl, draaien, schoolslag (tien tellen proberen met het hoofd in het water) en vallen op de rug.

Het tweede leerdoel is de rugslag. In tegenstelling tot het zwemmen op de buik in een hoog tempo gaan we nu juisenkelvoudige rugslagt iets rustiger zwemmen. Dit doen we om te voorkomen dat grote golven ontstaan die constant in het gezicht spoelen en het zicht plus ademhaling belemmeren. Uw kind kan nu zonder angst op de rug drijven. Met de armvleugeltjes om de bovenarmen, het gezicht horizontaal en de buik boven water dobbert uw kind gemakkelijk rond. Het gaan staan is geen probleem omdat de hurkhouding en de schroef goed worden beheerst.
Pak nu de voeten van uw kind vast zoals is uitgelegd in zwemles 11 en help de juiste draairichting te vinden. Net als bij de oefening op de buik doet u dit kortstondig. Dus een meter of vijf helpen en aansluitend vijf meter zonder hulp laten ploeteren. Doe ook deze oefening gedurende een minuut of vijf aaneengesloten.
Deze zwemles ronden we af zonder armvleugeltjes met het herhalen van alle, tot nu toe geleerde, onderdelen. Dus springen, borstcrawl, rugcrawl, draaien, schoolslag (tien tellen proberen met het hoofd in het water) en vallen op de rug.

Technisch nawoord:
Tot nu toe heb ik het verschil tussen de schoolbeenslag en rugbeenslag bewust niet benoemd of beschreven. Het draaien van rondjes met de benen in de juiste richting, met een juiste stand van de voeten en in een stevig tempo stond centraal. Zorg dat dit ritme goed wordt beheerst door uw kind, de beweging moet soepel verlopen. De schoolbeenslag en rugbeenslag zijn echter niet hetzelfde. Indien uw kind schoolslag zwemt, zullen de benen in de richting van de buik buigen. Dat kan ook want er staat water onder die buik. Indien exact dezelfde beweging op de rug wordt uitgevoerd dan komen de knieën boven water. En daar hebben we niets aan want zwemmen in de lucht lukt niet. De knieën moeten onder water blijven. Dit lukt alleen als de voeten richting billen bewegen en de rug wordt hol getrokken. Om dit op een juiste wijze aan te leren is een heel rustig tempo vereist. Dit oefenen wij bewust niet in het water maar wel op de rand van het bed tijdens het huiswerk. Nu kan de veronderstelling ontstaan dat de rugslag verkeert wordt aangeleerd met deze methode. Dat is ook zo maar vormt in de praktijk geen belemmering. Zodra het rugslag beenritme goed wordt uitgevoerd is de juiste wijze van buigen met de benen met enkele simpele trucjes snel te corrigeren. Dit komt verderop in de lessen aan de orde.

Ga terug naar de homepage van e-zwemles Ga naar les 11 Ga naar de bovenzijde van deze pagina Ga naar les 13 Controleer het resultaat van les 12

update: 11-09-2017